10. Eerste colleges op Beijing Jiaotong University
5 september 2010 - Beijing, China
Hoihoi allemaal,
Vorige week dinsdag (31 augustus) zijn we vanuit Nanning in drie uurtjes naar Beijing gevlogen. Mark, Marin, Martijn en Anke kwamen vanuit Nederland rond dezelfde tijd aan en op het vliegveld werden we opgehaald door onze Chinese vrienden. Nadat we onze kamer op de campus in de 'Expert Building' voor de komende tien weken hadden bekeken zijn we met z'n allen uit eten geweest. De schalen met bijzondere gerechten bleven maar komen en voor het eerst hebben we Peking eend gegeten. Daarna zijn we bij een karaoke bar beland, wat erg grappig was; wil je Chinezen uit hun dak zien gaan dan moet je namelijk daar zijn. Aan het eind van de avond kwamen ook Lydia, Pien, Petra en Remco aan op de campus en toen was de groep compleet!
Woensdag hadden we ons eerste college: na wat uitleg over de Chinese karakters mochten we onze eigen Chinese naam kalligraferen. Pff wat is de Chinese taal ingewikkeld zeg! Door de jaren heen zijn de karakters nogal veranderd (vroeger had je plaatjes nu vooral abstracte lijnen), een karakter heeft een deel 'betekenis' en een deel 'uitspraak', een karakter in de voornaam heeft een andere betekenis dan hetzelfde karakter in de achternaam en ook de combinaties van verschillende karakters zorgen weer voor verschillende betekenissen... Gelukkig begonnen we met voorgedrukte karakters die we mochten overtrekken en uiteindelijk stonden er een paar mooie Chinese namen op papier :) Op donderdag hadden we ons tweede college, dit is een projectvak waarvoor we samen met Chinezen (andere studenten dan die in Nederland waren) een 'Artist studio' gaan ontwerpen. Tot nu toe is het allemaal nogal onduidelijk, maar hopelijk komt daar binnenkort verandering in.
Vrijdagochtend waren we in een sportieve bui en zijn we gaan hardlopen op de sintelbaan, tot er op een gegeven moment rijen Chinezen, allemaal met dezelfde shirtjes, bleven binnenstromen en zich allemaal op het veldje binnen de baan verzamelden. Waarschijnlijk was er iets van een toespraak voor de eerstejaars ofzo, vanwege het nieuwe collegejaar. Wij bleven nog even lekker doorrennen, maar werden toch vriendelijk verzocht om weg te gaan... Om goed in de Chinese cultuur te integreren hebben we ook badminton rackets en pingpong batjes gekocht, dat wordt hier namelijk volop gespeeld op de campus.
Op zaterdagochtend (ja zaterdag!) werd er voor het eerst afgesproken met onze Chinese projectgenoten. We zitten allebei in een andere groep en zijn apart Beijing met ze in gegaan. Grappig om 's avonds aan elkaar te vertellen wat we die dag gedaan hebben, want tot nu toe hebben we zo'n beetje alles samen beleefd. Beijing is ontzettend groot (3 uur reizen naar een leuke plek is niet raar) en ondanks het gebruik van onze fiets, de taxi, metro, bus en fietskarretjes loop je op een dag heel wat af, zeker als je de weg nog niet kent en de taal niet spreekt...
Het eten in Beijing is tot nu toe erg lekker! In Vietnam hadden we van veel mensen gehoord dat het eten in China niet zo geweldig was, maar ons bevalt het erg goed! We gaan regelmatig met z'n tienen samen lunchen of avondeten en bestellen dan allerlei verschillende gerechtjes en kunnen zo dus van alles proberen. We hebben hier zelf geen keukentje, dus we moeten iedere dag uit eten... wat een luxe!
Vanmorgen (zondag) zijn we met z'n allen naar een grote markt geweest met antiek, kunst, sieraden, boeken, etc. Zelfs de jongens hebben zich hier vermaakt (maar gaan de volgende keer toch liever zonder vrouwen, dat gaat veel sneller) en na wat onderhandelingen en afdingacties heeft iedereen leuke souvenirtjes op de kop kunnen tikken.
We hebben een klein stukje Beijing gezien, maar er is nog zoveel meer! We gaan het allemaal ontdekken en houden jullie natuurlijk op de hoogte!
Liefs,
Manon en Nina

Weer genoten van jullie verslagen en prachtige foto's
van Vietnam. We wensen jullie nog veel plezier en succes tijdens de studie in Beijing.
We wachten met veel ongeduld jullie volgend verslag af meiden!
groetjes, Tonnie en Irene
Zo te zien zijn jullie de cultuurschok alweer te boven,en zijn jullie volop aan het genieten van het grote Bejing.Heel veel plezier en geniet ervan.
Dikke knuffel Evelien
Liefs Jolet!