9. Een ware cultuurshock in China
3 september 2010 - Beijing, China
Lieve allemaal,
We zijn inmiddels al een klein weekje in China en hebben een ware cultuurshock ondergaan. China is echt compleet anders dan Vietnam en nu pas merken we hoe arm en niet-modern Vietnam eigenlijk was.
Vorige week vrijdag (27 aug) zijn we met de bus van Hanoi naar Nanning (China) gereden. Bij de grens met China moesten we een aantal stempels halen, wat een enorm geduw en trek was ‘t daar zeg (is dat de Chinese mentaliteit?). Maar even later stonden we inclusief stempels in China!
Op weg naar Nanning in 't zuiden van China werd het ons langzamerhand duidelijk dat we echt in een ander land waren aangekomen. En terwijl Nanning voor Chinese begrippen een kleine stad is, moesten wij hier even wennen aan de grootsheid; enorm veel hoogbouw, overal flats in aanbouw, overal enorm veel knipperende led-verlichting in alle kleuren van de regenboog op wegen, lantaarnpalen, bruggen en gebouwen. Tevens staan hier overal bordjes met niet toeteren, terwijl in Vietnam OVERAL getoeterd werd en in plaats van dat ze 1 bord neerzetten dat de weg alleen bedoeld is voor auto's, hangen ze 7 andere borden op om duidelijk te maken wat er allemaal niet mag rijden. De Chinezen lijken er sowieso wel van te zijn om iedereen te vertellen wat er allemaal niet mag (wat mag je nog wel hier...).
Taalproblemen
Het hostel in Nanning waar we in zaten stond in schril contrast met de stad zelf. Gezellig, leuk ingericht, goede service en heerlijke instant noodle soep! Voordat we 't hostel gevonden hadden waren al wel een paar uur verder. We hadden namelijk geen Chinees geld en konden dus ook geen taxi nemen. Dus eerst een tijd rondgelopen met onze backback op de rug op zoek naar een ATM, daarbij bleek een icoonboekje essentieel! In tegenstelling tot Vietnam, spreekt hier echt bijna niemand Engels! 't Is echt heel erg! Gelukkig hadden we op een briefje de Chinese vertaling van waar we moesten zijn, dat lijkt namelijk echt DE truc hier te zijn! De Chinezen kletsen de oren van je lijf met al dat Chinees, terwijl wij er niets van verstaan... En iedereen gaat om je heen staan, in een poging je te helpen... Uiteindelijk hadden we een ATM gevonden en geld gepind en konden we eindelijk op zoek naar een taxi. De taxichauffeurs hier blijken echter allemaal een bril nodig te hebben en kunnen absoluut geen Engels. Gelukkig zeggen ze het hier wel eerlijk als ze niet weten waar het is waar we heen willen (in tegenstelling tot de eikel van een taxichauffeur in Hanoi). Uiteindelijk een taxi gevonden die 't wel wist te vinden en dit bleek te kloppen. En 't hostel was zeker de moeite waard!
Nanning
De volgende dag (28 aug) Nanning een beetje verkent. De wegen zijn hier groot, maar ze hebben wel netjes overal voetpaden en fietspaden en heel groen allemaal. Tevens lopen er overal schoonmakers en zijn de straten enorm schoon, vooral in vergelijking met de straten in Hanoi.
's Avonds bij een lokale tent gaan eten. Een klein probleempje; alle kaarten zijn in 't Chinees, zonder plaatjes..). Uiteindelijk met veel pijn en moeite, met icoonboekje en handen en voeten duidelijk gemaakt dat we een noedel soep met rundvlees wouden, en verrassend genoeg ook nog gekregen ook.
Watervallen
De dag erna hebben we een tripje gedaan naar de Detian watervallen, 4 uur rijden van Nanning. De toer deden we samen met een busje vol met Chinezen en een Chinees sprekende gids, die heel veel wist te vertellen over de omgeving en de geschiedenis (denken we) maar helaas konden we haar niet verstaan. De watervallen zelf waren wel erg mooi, en met een bootje konden we langs de watervallen varen. De Chinese toeristen hier zijn wel echt heel erg irritant, constant willen ze op de foto, bij elk boompje watertje, plantje en in elke pose wel vier keer, zodat het een hele opgave is om een Chinees-vrije foto te maken. :P
Nightmarket
De laatste dag in Nanning hebben we het rustig aangedaan en voornamelijk lekker in 't hostel gezeten, filmpjes kijken en lezen. En 's avonds hebben we de 'nightmarket' hier bezocht. Echt verassend leuk, met overal eten op stokjes. Van kippenpoten (in de letterlijke zin van het woord) tot krokodil, echt alles werd er gespiest. En tevens de meest kleurrijke en tropische ander eten wat je maar kan bedenken. En super veel sfeer, we hebben hier echt genoten. We hadden van te voren (helaas) al bij de Mc Donalds gegeten (na drie dagen noodle soup hadden we wel zin in een hamburger). Dus we hebben enkel dumplings gegeten op het marktje, die overigens erg lekker waren!
Inmiddels zitten we al in Beijing en hebben we onze eerste colleges achter de rug, maar daarover meer in het volgende verhaal ;).
Liefs, Nina en Manon

Suc6 verder, kijk uit naar volgend verhaal!
Ik ben erg benieuwd naar de informatiedichtheid vd colleges & verschillen met NL!
Have fun! x!
echt vet grappig dat bord met alle dingen die niet mag. Voordeel is wel dat je gewoon op straat mag tennissen als je dat wilt, dat staat namelijk niet op het bord. China lijkt wel een beetje op Amerika qua grootte denk ik, haha. Hoe gaat het inmiddels met jullie chinees? ;)
Kus Donald
grappig dat je met zoveel reiservaring toch nog steeds een cultuurshock krijgt als je in een ander land komt :)
Succes met de colleges, de kikkerbilletjes op stokjes en het chinees!
liefs, annet
Succes en veel plezier, veel liefs je zus
:)
Mooi om jullie te volgen zo......
Have fun!!
Kus
Meta.
Wat een gave dingen hebben jullie allemaal al meegemaakt zeg! Leuk om te lezen!
Succes met alle colleges!
Xx