8. Afscheid van het geweldige Vietnam
26 augustus 2010 - Hanoi, Vietnam
Hoihoi allemaal,
De afgelopen dagen hebben we het voor ons doen rustig aan gedaan in Hanoi. Het was regenachtig, maar ook warm, benauwd en af en toe grote buien. Dinsdag (24 augustus) zijn we naar het Museum of Ethnology geweest. Dit lag een stukje buiten de stad, maar met een briefje met een Vietnamees adres hebben we dit met een lokale bus goed kunnen bereiken. In het museum zagen we allerlei voorwerpen, kleding, foto's, tradities etc van de stammen die in Vietnam leven. Omdat we een paar dagen geleden nog in Sapa zaten en de Bac Ha markt bezocht hebben, kwam veel ons bekend voor! Erg interessant allemaal om te zien! Buiten waren huisjes nagebouwd en van elke stam zag dit er weer anders uit. Hier zijn we snel doorheen gelopen, want inmiddels was het hard gaan regenen. We zijn toen in een gezellig restaurantje dat bij het museum hoorde gaan zitten en kwamen daar het stel uit Florida weer tegen met wie we door Sapa getrokken hebben, hoe toevallig! Omdat het maar bleef regenen, hebben we ons prima vermaakt met kaartspelletjes!
Woensdag ging de wekker al vroeg, want we wilden het mausoleum van Ho Chi Minh bezoeken en dit kan alleen 's ochtends. We hadden lange rijen wachtende Vietnamezen verwacht, maar het viel heel erg mee. Eigenlijk ging het heel snel en stonden we zo weer buiten. Wel apart om meneer Ho Chi Minh zo te zien en een raar idee dat hij twee maanden per jaar naar Rusland gaat voor 'onderhoud'. Daarna hebben we nog een rondje gelopen langs zijn huis, tuin, werkplek en auto's.
Op straat zijn we al vaak aangesproken door Vietnamese vrouwtjes die een soort kleine oliebolletjes en deegballetjes op een stokje vanuit hun mandje verkopen. Vandaag hebben we het maar eens geproefd en het smaakte best goed, vooral zoet! 's avonds hebben we gegeten bij een lokaal eettentje op straat. We zaten op van die kleine plastic krukjes, want dat doen alle Vietnamezen hier. Het was wel een drukte en een herrie zeg, de Vietnamezen hebben van die schelle stemmen, het verkeer hoor je van alle kanten aankomen en het personeel blijft maar mensen binnen halen. Maar koken konden ze wel! Later zijn we bij een barretje in ons backpackersstraatje wat gaan drinken en aan het begin van de avond zaten we ongeveer met z'n vijfen op de stoep. Hoe later het werd, hoe groter de groep werd en hoe meer van die kleine plastic krukjes erbij gehaald werden. Het is erg leuk om alle verhalen en ervaringen van zoveel reizigers te horen. Tot op een gegeven moment iemand van het barretje 'Police, Police!' riep en iedereen snel in die kleine ruimte naar binnen moest. Wij bleven buiten staan en zagen van een afstandje een politieagent op de deur kloppen. Iemand van het barretje ging even met die man in gesprek, heeft hem waarschijnlijk wat geld gegeven en de politie ging er weer vandoor. Even later ging de deur weer open, werden de krukjes en kratjes naar een klein zijstraatje verplaatst en ging daar het feest weer verder, heel apart!
We hebben nu lang genoeg in Hanoi gezeten, want we beginnen zelfs de weg te kennen zonder kaart te gebruiken ;) Morgenvroeg vertrekken we met de bus naar Nanning, waar we 's avonds aan zullen komen en dan kan ons Chinese avontuur beginnen!
Liefs,
Manon en Nina

Have fun !
Liefs
:)
Veel succes en plezier @ China!
Lus
x Marlies